» Renovatie Golfbaan Broekpolder: Planning en uitvoering – update 9 oktober 2021

Renovatie Golfbaan Broekpolder: Planning en uitvoering – update 9 oktober 2021

Zelfs degenen die regelmatig op de club komen worden verrast door de snelheid van het werk. Iedere keer gebeurt er ergens weer wat nieuws, en we moeten eerlijk zijn: je kàn spelen, maar er zijn wel obstakels, vooral op de 1e 9 holes. Veel leden kiezen er dan ook voor om op 10 te starten en maar 9 holes te spelen, of soms zelfs de eerste 4 holes maar over te slaan. Gelukkig checkt men dat goed af met de caddymaster. Het is bewonderenswaardig, hoe moedig bijna alle leden ondergaan dat een verbouwing hinder met zich mee brengt. Hulde!

Mede door de beslissing om een poosje niet qualifying te zijn liggen we op schema, en is er hard doorgewerkt. De nieuwe greens van 5, 8, 14 en 18. zijn in de afgelopen weken ingezaaid, en vooral op 14 is dat al te zien aan de groene waas die over de green en surroundings valt. Let eens op als u van 14 naar de 15e tee loopt. U ziet dat achter een bunker bij de 14e green een gat gegraven is, dat op bepaalde tijden vol staat met water. Dit is een water-overloop, gegraven omdat de bunker bij 14 onder de hoogte ligt waarop overtollig water op een natuurlijke manier afgevoerd kan worden. Het zal dus soms een vijver zijn, en soms een droog gebied. Dit gaat op nog een aantal andere plekken gebeuren, u zult dat op een aantal momenten dus gaan herkennen.

Ook is er hard gewerkt aan het greencomplex en de foregreen van de nieuwe 9e hole, wat een korte (“driveable”) par 4 gaat worden (255 meter van de gele tees, 215 meter van de rode tees). Dat hele complex gaat in één keer ingezaaid worden, omdat het vanwege de lengte (of liever gezegd, “kortte’) één geheel moet zijn. Dat wordt een spannende hole. Ook de korte 8e hole, en de green van 7 beginnen al aardig vorm te krijgen.
In de komende weken wordt begonnen met het tee-complex van de (nieuwe) 6e en 9e hole, ongeveer op de plaats van de huidige 1e green. De tee van de huidige 2e hole wordt dan ook naar voren geplaatst – op de oranje tee. Ook zullen de greens van holes 6, 7, 10 en 17 afgemaakt worden, om nog deze maad ingezaaid te worden, mits de weersomstandigheden dat toelaten.

Daarnaast gebeurt er nog veel meer, zoals het open maken van de lijnen voor de fairways van de nieuwe holes (bijvoorbeeld van de tee van 18 naar de green van 6, de nieuwe 2e hole). Maar, kom spelen en laat u verrassen!
Afgelopen maandag is de NGF langs geweest, om de baan op te meten en een rating te geven, zodat wij tegen de tijd dat de aannemer zijn materiaal weghaalt weer een qualifying baan kunnen bespelen. Naar verwachting is dat eind oktober / begin november.