» Koningsbeker 2015

Koningsbeker 2015

Koningbeker 2015

Koningsbeker 27 april 2015

Heb nog steeds niet deze mooie wedstrijd georganiseerd, ga hem samen met Jacob-Jan (JJ) doen, altijd feest. Zijn wervend mailtje doet wonderen, het zit opeens tjokke vol: 144!

Het indelen gaat soepel. Alle teams even selecteren zoals in Excel. Terwijl Irma nog iets aanpast onder de motorkap van het systeem, drukt JJ op de knop en pats: alle teams ingedeeld. Nog even kijken of er niets vergeten is. O jee, twee echtparen hebben voor deze dag even van partner gewisseld. En ook die twee andere paren die in zelfde straat wonen, in dezelfde competitie teams zitten en dezelfde Donderkikker of zo spelen. We honoreren alles, het is nl. een fun wedstrijd.

JJ heeft met de Weco prijsmeisjes gezellige inkopen gedaan dus het feest kan beginnen. Toch nog twee ziekmeldingen vlak voor de wedstrijd. JJ vraagt de achtergebleven partners, Bert en Dorotée, of ze toch mee willen doen. Doen ze direct, heel sportief. Komen we opeens toch nog 1 flight tekort, tellen is best moeilijk. Zijn te laat voor Marktplaats. Intussen druppelen mensen in mooie oranje kledij binnen. Vlak voor aanvang zegt Ruben tegen me dat hij graag mee doet. “Ok, maar dan moet je nog een maatje vinden.” Binnen no time staat Thomas klaar. Ik zag hem op een denkbeeldige brommer, een Tomos natuurlijk, met een rotgang met tig bekeuringen naar BP rijden.

Caddiemaster Bart drukt op de toeter, het begint. Pffff, het is zover. Mag op hole 1 starten met Desirée, en Til en Peter, heel gezellig! Zij maken direct een birdie, wij een par. Het ziet er veelbelovend uit. We zien alle flights bewegen, het loopt gesmeerd. Tot we op hole 9 komen. Het lijkt of er een kleine vergadering is op de tee. Toch niet over de statuten? Nee, er worden wel veel grappen over en weer gemaakt terwijl de wedstrijd piepend en krakend tot stilstand komt. Ik bel Bart of er soms een flight vast zit of dat iemand zijn auto is gaan wassen. Niets van dat alles, het is gewoon een beetje druk zegt Bart. Onze flight slaat af, 4 ballen in de grote bunker rechts. Dat kan toch niet. Ik bel Jaap of hij de bunker nog kan weghalen, maar hij neemt niet op.

De punten komen binnen en soms niet tot we op hole 14 voor de longest afslaan. Mooie drives maar niet zo mooi als Thomas en Marina. Hoe doen ze dat toch? In ieder geval niet op kracht maar op souplesse en techniek. Zoals Federer bij tennis. Het ongelooflijke gebeurt pas op hole 18. Onze flight heeft 4 prachtige afslagen die op 1 vierkante meter bij elkaar liggen. Het team gevoel is compleet!
We komen op het terras waar het al druk is. Doe rondje van 33 onder de douche want moet okselfris zijn voor prijsuitreiking. Floris Jan is er niet, dus das hoeft niet. Binnen no time zijn alle kaarten binnen. Jeroen en anderen helpen, super. Fred en Wil delen in rap tempo glazen champagne uit. 144 man op het terras, de sfeer is uitgelaten.

Voorzitter Guus spreekt ons enthousiast toe. En dan komt er opeens iemand naar de interruptie microfoon. Het lijkt even de 2e kamer. Ik zoek Anouchka van Miltenburg, maar zie haar niet direct. Dan roept iemand uit het publiek: “Piet Hein,  grijp in!” Gelukkig, Guus lost het charmant op. Hij roept een 3-Werff hoera voor de Koning en zeker ook voor de Koningin. En waar het over ging en hoe ze heette, ik ben het al weer vergeten.

JJ, altijd in voor een geintje, reikt prijs uit voor meest opvallend geklede dame en heer. De dame is Marianne Poggio, van top tot teen oranje. De heer is bekende man met pijp en prachtig pofbroek: Jan Ekering. Opvallend was zeker het rondje van Ruben en zijn maat Thomas van de brommer: 1 over!!

De prijsuitreiking gaat naar een climax, spanning op het terras is om te snijden. Ze maken 44 punten, met 25 punten over 1ste negen, super goed!! Het zijn Correlien en Ron Bosch. Hij bedankt Weco met aardige woorden. Weco heeft het makkelijk gehad, met zo veel enthousiaste deelnemers. Broekpolder was op z’n best, in topvorm!

Piet Hein Deiters