» Jeugd 1 Nederlands Kampioenschap Jeugd 2021

Jeugd 1 Nederlands Kampioenschap Jeugd 2021

Foto v.l.n.r. Lucas van Duijvenbode, Lars Lucardie, Emilio Meijer, Johan Sepers.

door George Nadorp

Ook dit jaar is de NGF competitie gesneuveld ten gevolge van Covid-19. Maar dankzij de versoepelingen mogen we nu grotendeels zonder beperkingen weer sporten. Reden voor de NGF om, in aangepast format, toch een teamkampioenschap te organiseren. Dit jaar strijden alleen de hoofdklasseteams om de titel en de jeugdcompetitie heeft de primeur.

Afgelopen weekend streden 17 hoofdklasseteams om de titel. Op de Groesbeekse baan van het Rijk van Nijmegen stonden alle deelnemers om 8 uur klaar voor de shotgun kwalificatieronde. 18 holes stableford tegen par en alle scores van de teamleden tellen mee. De beste 8 gaan door om in de middag de kwartfinale in matchplay-format te spelen; 2 singles en 1 foursome per team.

Dus meteen aan de bak zaterdagochtend, in de wetenschap dat het daarna meteen afgelopen kan zijn. Broekpolder heeft, als enige club in Nederland, 2 jeugdteams in de hoofdklasse en beide hebben de kwalificatie overleefd. Jeugd 1 nam de eerste plek in beslag, Jeugd 2 de vijfde. Een prima prestatie, zeker gezien de concurrentie. In de middag was de kwartfinale waarbij Jeugd 1 tegen Winterswijk moest en Jeugd 2 tegen de regerend kampioen The Duke.

Jeugd 1 boekte een mooie overwinning op Winterswijk. Jeugd 2 had het lastiger met The Duke en moest uiteindelijk het hoofd buigen. Met goed spel van iedereen toch een goede prestatie geleverd. The Duke werd vervolgens zondagochtend door Jeugd 1 weggezet zodat de eer weer is gered. Zondagmiddag was de finale tegen de Rosendaelsche. Een zeer geduchte tegenstander met goede spelers. Maar er was geen kruid gewassen tegen onze jongens die met zeer goed spel geen twijfel lieten wie de beste was.
Jeugd 1 met Emilio Meijer (alle potten gewonnen en maakt zich nooit zorgen), Johan Sepers (in de finale -8 na 15 holes en dreef daarmee de in Amerika golfende topman van de Rosendaelse tot waanzin) en het foursome koppel Lucas van Duijvenbode en Lars Lucardi vormden de stabiele factor in het team. Zij speelden in de finaleronde ruim onder par en wonnen met 5/4.

Jeugd 2 met Ian Goenendijk (zoals altijd goed en constant, heeft zijn pot gewonnen en had zelfs de beste ronde in de kwalificatie, +2), Kane Klaasman (speelde goed en onder zijn handicap maar had een beter spelende tegenstander) en de foursome met Quirine ter Meulen en Boet Nadorp hadden ook de pech een te goed spelende tegenstander te treffen. Ze konden de winst helaas niet pakken terwijl ze 1 onder de baan speelden na 9 holes.
De technische staf was via whatsapp aanwezig maar Eric Kruijning was zaterdag om half 7 al present en heeft het hele weekend beide teams ondersteund en begeleid naar deze topprestatie. De JC en verschillende ouders hebben het hele weekend aangemoedigd maar waren sterk in de minderheid; andere teams waren met grote aantallen gekomen en luidruchtig aanwezig.
Namens de JC wil ik beide teams nogmaals danken voor hun inzet, het gezellige weekend en het fantastische resultaat. Ook veel dank aan Eric Kruijning voor zijn niet geringe inzet en strategische keuzes, Enno Hageman voor zijn support en aanwezigheid en alle ouders voor het aanmoedigen van de spelers.

Ten slotte: dit format is echt een schot in de roos. Het is zwaar maar superspannend en wij hopen echt dat het op de een of andere manier ook volgend jaar als team/club-event behouden zal blijven. De gepoetste kampioensschaal is dit jaar in het clubhuis te bewonderen en we gaan ervoor deze de komende jaren te houden.