» Interview met Axel Geers

Interview met Axel Geers

●Axel Geers, de 25 jarige professional en lid van Broekpolder.

Door: Roman Henke

Voor de mensen die je niet kennen, kun je wat over jezelf vertellen?
Toen ik 7 was heb ik voor het eerst kennis gemaakt met golf en toen ik 8 jaar was ben ik door mijn vader gaan spelen op Golfclub de Oude Maas bij Rhoon. Sinds mijn 12e, toen had ik handicap 7, ben ik al lid op Broekpolder. Ik speelde in Jeugd 1 en vanaf mijn 15e ook in Heren 1. Dylan Boshart, Maarten Bosch en ik waren een vast competitieteam, andere spelers met wie ik toen speelde waren spelers als Eric Rubay Bouman, Erwin Mulder, Maurits Dijkshoorn, Richard Frehe en Sem Westdijk. We hebben twee keer de kruisfinales gehaald, tot 2016 heb ik NGF competitie gespeeld en het laatste jaar was ik steeds 1e single. Het Nederlands Kampioenschap matchplay tot en met 21 jaar heb ik gewonnen in 2015.

Wat komt er allemaal bij kijken bij de stap van amateur naar professional?
Als amateur trainde en speelde ik in binnen- en buitenland en daarnaast studeerde ik HBO Sportmarketing & Management. Als amateur ben je vooral bezig met alleen trainen en wedstrijden spelen. Als pro ben je een eigen ondernemer, een zzp’er en moet je echt alles zelf regelen: de jaarindeling en inschrijvingen, reizen, hotels, trainingen, administratie, sponsoren, bedrijvendagen, je eigen website (www.axelgeers.com) noem het maar.

Welke wedstrijden speel je zoal?
Ik speel wedstrijden op de Pro Golf Tour, van de PGA Holland en veel wedstrijden van the Dutch Futures. Bij die laatste speel je tegen Challenge Tour spelers als Reinier Saxton en Daan Huizing, ik heb twee wedstrijden gewonnen bij the Dutch Futures. Kort voor Broekpolder speel ik nog twee toernooien: de drie daagse wedstrijd op de Wouwse Plantage, dat is een park en bosbaan, en een eendaagse wedstrijd op the Dutch.

Je bent lid van Broekpolder en ook bij the Dutch met the Dutch Futures. Op Broekpolder speel je het Broekpolder International Open, hoe zou jij het doen op het KLM Open op the Dutch?
Ik zou op het KLM Open elke bal in ieder geval met 100% commitment spelen. Ook al ben ik lid op the Dutch dan nog heb je te maken met de European Tour die de set up van de baan bepaalt. De greens kunnen wel 2x zo snel worden als dat je gewend bent, ook kan de rough hoger zijn dan hoe je normaal op the Dutch speelt. Het zou wel een hele mooie kans zijn als ik daar kon meedoen dit jaar.

Hoe kijk je naar de baan Broekpolder?
Ik ben al vanaf mijn 12e lid en dat is al meer dan mijn halve leven! Het is mijn thuisbaan en ik kan de baan dromen. De baan en de mensen, het voelt allemaal zo vertrouwd aan alsof je thuis bent. Ik herinner me zelfs nog de plek van de oude Driving Range. En op de par 3 hole 9 ben ik nog begonnen met een driver af te slaan, dat werd in de loop der jaren steeds een clubje minder en inmiddels met een ijzer 5. Hole 17 sloeg ik eerst altijd in de fairwaybunker rechts, nu vlieg ik daar 50 meter overheen!

Wat zijn je favoriete holes op Broekpolder?
Mijn lievelingshole is hole 14, een par 5 waar ik altijd in 2 voor de green ga. Hole 11 is de beste hole van de baan, als je daar een goede slag met lengte hebt dan word je beloond. Met een mindere bal word je afgestraft, het is gewoon een hele goede hole. Op hole 5 heb je minder marge, geluk speelt meer een factor op die hole, als je de fairway mist kan je soms nog naar de green, soms niet. Alle par 5’en zijn in principe haalbaar in twee slagen op de green, alleen bij hole 6 is dat lastig met tegenwind. Alle par 3’en mik ik op de vlag. Hole 9 als de pin rechts achter de bunker staat is dat wel een uitdaging. Holes 13 en 16 zijn altijd “on the stick”, ik ga daar altijd voor de vlag.

What’s in the bag?
Callaway Mac Daddy 4 wedges, Apex utility ijzer 2, X Forged ijzers 4 t/m 9, Epic Driver & FW 3 HZRDS black 6.5, Toulon putter Austin by Odyssey met een normale grip en geen dikke grip die je wel eens bij putters ziet, Chrome soft X golfbal, die spint net iets meer bij de ijzers en de kern blijft stabiel.

Hoe bereid je je voor op de dagen voorafgaand aan het Broekpolder International Open?
Ik ga natuurlijk voorspelen ook al ken ik de baan al heel goed, maar ik wil vooral de omstandigheden testen. Omdat de condities per dag en ook binnen een ochtend of middag kunnen veranderen, houd ik vooral in de gaten hoe de baan en de greens zich houden.

Hoe zullen je collega’s op de Pro Golf Tour de baan ervaren?
Broekpolder is een leuke baan en één van de betere op de Pro Golf Tour. De greens kunnen hier echt heel goed zijn, voor pro’s zijn goede greens eigenlijk het belangrijkste. Ze zullen denk ik blij zijn met de baan, voor de scores blijf je een beetje afhankelijk van het weer, dat is niet goed te voorspellen.

Laatste vraag, hoe ga jij zelf het toernooi beleven?
Het is natuurlijk fantastisch dat op mijn eigen baan zo een professioneel toernooi wordt georganiseerd en dat er zoveel vrijwilligers meehelpen om alles te verzorgen. Ik ken zo veel mensen hier, mijn ouders, vrienden en sponsoren komen allemaal kijken. Ik wil het niet te groot maken en mij te veel druk opleggen, maar ik vind het echt heel mooi dat we dit toernooi op m’n eigen thuisbaan spelen! Ik kijk er echt naar uit!!