» Broekpolder International Open 2019

Broekpolder International Open 2019

door Dick Molenaar

Hubert Tisserand leidde vanaf de eerste dag en wist vol te houden tot het eind. Met een score van -11 heeft hij het Broekpolder International Open ’19 gewonnen. De tweede plaats was voor de Duitser Florian Fritsch. Beste Nederlander was Philip Bootsma op een knappe derde plek. Zie ook de volledige uitslag.

Weersomstandigheden
Op donderdag was het nog prachtig weer met nauwelijks wind en na de regen van woensdag en het goede werk van de greenkeepers was de baan in topconditie. Op vrijdag begon het al na drie kwartier met onweer, waardoor het spel een uur werd stilgelegd. Ook om 11 uur moest de wedstrijdleiding iedereen naar binnen roepen, want toen kwam het onweer recht over het clubhuis heen. Om 14.00 uur kon weer worden hervat, maar pas om 16.30 uur konden de laatste flights van start en moest een aantal spelers op zaterdagochtend om half 8 aantreden voor hun laatste holes. De finaleronde op zaterdag kon om 10.00 uur (droog) beginnen.

Cut
Van de Nederlanders overleefden Mike Toorop, Philip Bootsma, Stan Kraai, Ruben van Uden, Floris de Haas, Robbie van West, Berry Jole en Felix van Dijk (am) de cut. Voor Broekpolder mochten uiteindelijk alleen Henry Lai en Timo Thans door naar de finaleronde. Zij zouden eindigen op de 48e respectievelijk 53e plaats. Dylan Boshart en Maarten Bosch stelden helaas teleur. Johan Sepers en Henry Lai wisten met een ronde onder par binnen te komen.

De winnaar
Het Broekpolder International Open ’19 heeft net als vorig jaar een Franse winnaar. Hubert Tisserand is een eerstejaars professional uit Lyon. Zijn resultaten op de ProGolf Tour dit jaar waren nog niet denderend, al werd hij vorige week wel derde in het Leipziger Open (waar Dylan Boshart won).
Er zijn nog vier toernooien te spelen op de Pro Golf Tour, het volgende is St. Pölten in Oostenrijk. Zie hier de Order of Merit.

Greenkeepers
Het Broekpolder International Open ’19 werd ondanks het slechte weer op vrijdag een groot succes. Dat was vooral te danken aan de greenkeepers die de baan geweldig hadden voorbereid op het toernooi. Met hun ervaring van de Challenge Tour en Ladies European Tour weten zij goed wat ze moeten doen om met name de greens snel te krijgen. Maar op vrijdag lieten zij ook zien goed te kunnen improviseren. De meeste greenkeepers waren naar huis omdat zij ’s ochtends aan het maaien waren geweest, maar toen ze nodig waren om het regenwater weg te krijgen van de baan waren ze snel weer aanwezig. Complimenten van alle spelers voor de kwaliteit van Broekpolder.

Vrijwilligers
Verder waren de vrijwilligers belangrijk voor het slagen van het toernooi. Starters op hole 1 en 10, spotters op veel holes om afzwaaiers van spelers terug te vinden, marshalls om stilte te vragen als de spelers gaan slaan, scorers om de tussenstanden door te geven aan de wedstrijdleiding en het A-team voor allerlei klussen en de watervoorziening.

De watervoorziening kreeg een nieuwe aanpak; in plaats van 4500 plastic flesjes een door Evides beschikbaar gestelde hervulbare bidon en waterbijvullokaties (met helder Rotterdams kraanwater) op zes plekken in de baan.

Tot slot
Het Broekpolder International Open ’19 was een mooi toernooi met een onbekende maar sterke winnaar, een ervaren speler op de tweede plaats en een jonge amateur uit Nederland op het podium. Ondanks de regen van vrijdag was het een groot succes met veel publiek op zaterdag en een goede organisatie van Golfclub Broekpolder.

*Deze pagina is een samenvatting, voor het volledige verslag van Dick Molenaar, zie de ►extra nieuwsbrief.