» Ballen in baanrenovatie gebied (GUR of Penalty Area): Hoe krijg ik die terug?

Ballen in baanrenovatie gebied (GUR of Penalty Area): Hoe krijg ik die terug?

We herkennen het allemaal: u slaat uw bal in een renovatiegebied dat u niet mag betreden.

Als uw bal in één van deze GUR- of penalty-gebieden ligt, voelt dat toch anders dan een verloren bal in het hoge gras of in het water. Deze bal ligt letterlijk “voor het oprapen”, maar dat mag u niet doen. Dat doet pijn, zeker als het een net nieuwe Titleist of Callaway is, of als u nog 5 of 6 andere ballen ziet liggen. Het vereist een grote zelfbeheersing om toch niet “even snel” uw bal te pakken. Maar het mag echt niet. En het niet mogen betreden van de renovatie gebieden heeft goede redenen.

Ten eerste, op dit moment, omdat de DCMR vergunningen heeft afgegeven op voorwaarde dat in verband met mogelijke vervuiling van de opgegraven grond er alleen bevoegde personen met de juiste bescherming op die plaatsen mogen komen. Overtreding daarvan kan leiden tot intrekking van die vergunningen. De borden geven dit duidelijk aan. Er kan gehandhaafd worden.

Ten tweede, in een later stadium, na inzaaiing kan betreding van vers ingezaaide delen leiden tot substantiële schade, die moeilijk onzichtbaar te herstellen is. Ook kunnen zij volgend jaar de opening van die stukken vertragen – met name de greens. Het is dus niet voor niets dat het bestuur als mogelijke sanctie voor het betreden van de renovatie gebieden zelfs schorsing heeft aangekondigd. Om de pijn van een verloren, al dan niet kostbare, bal wat te verzachten, geldt de volgende procedure:

• Regelmatig (een aantal malen per week) zal ons eigen baanpersoneel met de juiste bescherming “alle ballen verzamelen”. Deze ballen worden apart gehouden van de normale “lost balls” en afgeleverd bij de caddymaster.
  • Bij de caddymaster komt een schrift te liggen waarin de leden hun naam en de manier waarop zij hun bal gemerkt hebben kunnen aangeven. Ook komt er een marker te liggen, waarmee een bal gemerkt kan worden. Voorzie uw bal dus van een goede en persoonlijke identificatie!
  • Heeft u een bal –of meerdere ballen- in het renovatiegebied geslagen, loop dan af en toe even bij de caddymaster langs, om te kijken of uw bal teruggebracht is. Voor het luttele bedrag van €1,50 mag u uw bal dan meenemen. De opbrengst is voor het baanpersoneel dat de ballen raapt.
  • Ongemerkte ballen kunnen door eenieder voor €1,50 aangeschaft worden.

Het Bestuur hoopt hiermee de pijn van een weggeslagen bal wat te verzachten. Een kleine financiële opoffering, van groot belang voor het goed laten verlopen van de renovatie.

Met de invoering van deze procedure vindt het Bestuur het dan ook niet meer dan redelijk om strenger en met grotere urgentie op te treden tegen degenen die toch menen deze procedure en de renovatie gebieden (ook letterlijk) “met voeten te kunnen treden”. Het Bestuur zal dan ook sneller overgaan tot passende maatregelen, inclusief mogelijke schorsing.