» Bezoekers » Protocol onweer

Protocol onweer

Een golfbaan kan bij onweer gevaarlijk zijn vanwege het open karakter, waterpartijen, alleenstaande bomen en/of bomenrijen.

Uitgangspunt is dat u zelf verantwoordelijk bent voor uw eigen veiligheid bij onweer tijdens uw golfronde.

Hoewel Golfclub Broekpolder het weer in de gaten houdt, is het niet altijd mogelijk snelle weersveranderingen te voorzien. Wij vragen u dan ook zelf goed op te blijven letten, zeker bij onweersdreiging. In de baan zijn schuilhutten geplaatst waar u bij een (naderend) onweer kunt schuilen.

Locaties: green hole 12 en tee hole 17,  links naast rode tee hole 12 en voor hole 5,6,7,8 en 9 geldt dat u kunt schuilen bij de drivingrange.

Aanbevelingen voor hoe te handelen tijdens een onweer.
Golfclub Broekpolder wil u bij een (naderend) onweer of ander extreem weer helpen met uw afwegingen. Zij kan dit doen op de volgende manieren:
– De clubmanager/caddiemaster/wedstrijdleiding kan een wedstrijd onderbreken of afgelasten door de bijbehorende geluidssignalen te laten klinken (zie onder). Eventueel kan iemand rondrijden om deelnemers te waarschuwen. De wedstrijd wordt dan niet in scorelijsten opgenomen.
– Ook als er bij een naderend onweer niet centraal wordt onderbroken of gestopt, zal een deelnemer die zelf besluit de wedstrijd te onderbreken of te stoppen niet nadelig worden behandeld. Uw resultaat zal niet in de score worden opgenomen en uw handicap zal niet worden aangepast. Zodoende kunt u vrijelijk uw eigen beslissing nemen.
– Eventuele aanwijzingen van de clubmanager/caddiemaster/wedstrijdleiding dient u op te volgen.

Golfclub Broekpolder hanteert de volgende geluidssignalen:
– slow whoop toon: Het spel onmiddellijk staken
– 2 lange tonen van 10 seconden: Het spel hervatten.
– Langdurig ononderbroken toon: De wedstrijd is definitief gestopt. Keer terug naar het clubhuis, houd hierbij rekening met de weersomstandigheden.

Hoe te handelen bij onweer:
Volg de weersverwachting en actuele informatie over onweer (op uw mobiel)
Een onweer komt zelden onverwachts. Volg het algemene weerbericht. Er is ook informatie beschikbaar over het actuele verloop van een onweer. Bij voorbeeld:
https://weerslag.nl/bliksem (onweerradar) • www.lightningmaps.org (Inslagen in real time).

Afstand tot het onweer inschatten:
Met de ’10 seconden-regel‘ kunt u inschatten of u gevaar loopt. Is de tijd die verstrijkt tussen een bliksemflits en de daarop volgende donder minder dan tien seconden, dan is het onweer gevaarlijk dichtbij (ongeveer 3 km).

Waar schuilen?
Zoek dan de dichtstbijzijnde schuilhut op of ga naar binnen indien u in de buurt van het clubhuis bent.

Informatie op het internet
Er zijn vele sites met aanbevelingen over hoe te handelen bij onweer.

Geen schuilplaats?
Is er geen schuilplaats en wordt u overvallen door onweer?
• Neem de hurkzit aan en plaats de voeten dicht tegen elkaar aan (maak het contact met de grond zo klein mogelijk).
• Ga niet op de grond liggen.
• Blijf niet in groepjes bij elkaar staan en laat uw golftas op minimaal 30 meter afstand (dus niet meenemen in de schuilhut).
• Steek geen paraplu op en laat deze ook bij uw golftas.
• Vermijd alleenstaande bomen en de rand van het bos.
• Blijf uit de buurt van metalen hekken en waterpartijen.

Wat te doen bij een calamiteit?
• Bel 112 en geef info (wie en waar u bent en van wie u hulp nodig heeft).
U wordt doorverbonden; vertel wat er aan de hand is en waar hulp nodig is.
• Bel direct daarna het nummer van:
het clubhuis 010-249 55 57 of
de caddiemaster 010-249 55 56
• Blijf bij de patiënt en verleen hulp waar nodig.
• Draag de patiënt over zodra hulp is gearriveerd.